fbpx

Frågor och svar

Här nedan hittar du svar på våra vanligaste frågor. Skulle du fortfarande känna att du inte fått svar på just din fråga kan du enkelt kontakta oss via e-post. Vill du se våra övriga kontaktuppgifter kan du enkelt göra det på vår kontakt-sida.

Vad är skillnaden mellan Already och vanliga matkassar?

Kitchenwiz köper in, lagar och förbereder middagarna precis som på restaurang. Våra professionella kockar lagar all mat från grunden, inga tillsatser eller halvfabrikat. I Already-lådan bifogar vi en tydlig beskrivning på hur de olika rätterna ska lagas – ”aktiv” tid ca en kvart. Allt är förberett så långt det bara går. Du slipper stressandet inför varje middag till skillnad från en vanlig matkasse. Vår middagstjänst är flexibel och utan bindningstid.

Du bestämmer:

– Hur ofta du vill ha leverans: varje vecka, varannan vecka, engångsbeställning…

– För många personer (1-6 pers).

– Eventuell specialkost: för dig med allergi/intolerans mot gluten, skaldjur eller nötter.

– Om du är flexitarian och vill undvika rött kött.

– Du kan ändra din order fram till 6 dagar före leverans.

Menyerna är skrivna med inspiration och influenser från hela världen. Maten består av utvalda råvaror efter säsong.

Hur fungerar Already?

Kitchenwiz köper in, lagar och förbereder middagarna precis som på restaurang. Våra professionella kockar lagar all mat från grunden Allt är förberett så långt det bara går.. I Already-lådan bifogar vi en tydlig färgkodad beskrivning för att du snabbt laga maten med minimalt arbete – ”aktiv” tid ca en kvart. Vår Already-låda innehåller tre rätter, en med fisk, en med fågel och en med kött. Vill du byta ut rött kött/fläsk mot vegetariskt alternativ går det bra. Läs mer om hur Already funkar här.

Till vem passar Already?

Already passar alla som uppskattar hemlagad och mycket väl förberedd mat av högsta kvalité. Already är till för såväl ung som åldersrik, till alla som behöver näringsrik och riktig mat.

Var levereras Already?

Välj mellan hemleverans eller hämta på ett utlämningsställe. Vi levererar direkt hem till din dörr i vårt aktuella område, se här om ditt postnummer finns med. Saknar du utlämningsställe i ditt område? Tipsa oss gärna här! 

Vad är skillnaden mellan utlämningsställe och hemleverans?

Hemleverans söndagar- sker med vår logistikpartners Gordon Delivery´s kylbilar. Du får ett sms dagen innan leverans med närmare leveranstid så att du vet när maten kommer hem till din dörr på söndag. Vi rekommenderar att du är hemma vid leverans men om du skulle vara i väg så lämnar chauffören lådan utanför din dörr. (Bor du i lägenhet är det viktigt att du är hemma vid leverans alternativt lämnar en portkod så chauffören kan komma in i porten och leverera din Already-låda.) Vid avlämning går ansvaret för varorna över till dig som prenumerant. Hemleveransen ingår i priset. Se här om vi har hemleverans till ditt önskade område.

Utlämningsställe måndagar- om du i stället önskar hämta din middagslåda i en butik är det måndagar från kl 13- stängning som gäller. Se våra utlämningsställen i Göteborg med omnejd. Lådan hämtas samma dag och senast innan stängning.

Kitchenwiz butik i Billdal- för dig som väljer att hämta din middagslåda i vår butik/kök i Billdal (måndagar 13:30-18:00). sker ett avdrag på 75kr per låda. Passa på att hälsa på våra kockar och handla med dig våra frysta Backup- rätter som en perfekt komplettering om du önskar fler middagar än de tre som finns i din Already.

Hur fungerar det om någon är allergisk i familjen?

På baksidan av menyn finns tydlig ingrediensförteckning. Vi erbjuder ersättningsprodukter om du har allergi/intolerans mot
SKALDJUR – NÖTTER – GLUTEN.*

*All mat tillagas i samma lokal, noggrann städning sker mellan moment. Det kan finnas risk för spår.

Förtydligande om glutenfritt alternativ:

Kitchenwiz byter ut produkter som innehåller gluten som exempel pasta, bröd, bulgur, nudlar och även ströbröd som ingrediens i tex köttbullar. Vi får ibland frågan om gluten i soja. Vi använder klassisk soja*.

*Utdrag från livsmedelsverket:
”Sojasåser tillverkas genom jäsning, fermentering, av sojabönor och rostat vete. Livsmedelsverket har analyserat gluten i olika sojasåser som deklarerade vete. Gluten påvisades inte i de ”klassiska” sojasåserna trots att vete deklarerades i innehållsförteckningen. Klassisk sojasås borde inte utgöra någon risk för glutenintoleranta”.

Ev val av Flexitarian:
Flexitarian är till för dig som vill undvika rött kött och som äter fågel, fisk och vegetariskt.

Behöver jag ha något hemma?

I matlådan finns allt du behöver till middagen, du behöver endast ha salt, peppar och något att steka i.

Hur lång tid tar det att färdigställa maten?

Vår ambition är att du ska ägna högst 15 minuters aktiv tid i köket, observera dock att vissa recept kräver lite längre tillagningstid i ugnen, då du kan ägna dig åt annat.

Hur väljer ni råvaror?

Veckomenyerna komponeras av våra professionella kockar. Säsongen styr råvarorna. Vi använder ekologiskt och närproducerat så långt kvalitet och pris tillåter. Se gärna våra leverantörer.

Kitchenwiz är medlem i Äkta vara en ideell medlems- och intresseförening, som driver frågor om bättre matkvalitet: färre tillsatser, mer råvara – mer mat i maten! Läs gärna mer om Äkta vara här.

Kan man välja bort eller lägga till saker i menyn?

Vi har tyvärr ingen möjlighet att tillgodose individuella önskemål. Men eftersom resp. ingrediens i matlådan är packad för sig, är det lätt att ”välja bort” det du inte önskar och lägga till valfri ingrediens hemma.

Kan man välja att ha leverans varannan vecka?

Vår ambition är att underlätta matvardagen och vi har full förståelse för att veckorna varierar. På ”Min sida” kan du så sent som 6 dagar före leverans enkelt ändra leveransfrekvens. Vår middagstjänst är flexibel utan bindningstid och på grund av det kan du enkelt bestämma när du vill få din leverans. Varje vecka, varannan vecka, var tredje vecka, var fjärde vecka. Om du hellre önskar då och då, så kan du använda vår ”engångsbeställning”.

Hur gör jag om jag vill göra uppehåll?

Du kan så sent som 6 dagar före leverans avbeställa, ändra din beställning eller lägga till antal portioner. Detta gör du själv under ”Min sida”.

Kan jag byta leveransdag?

Du kan så sent som 6 dagar före leverans göra ändringar. Detta gör du själv under ”Min sida”. Already levereras med hemkörning på söndagar, väljer du att hämta din låda på ett utlämningsställe är det måndagar som gäller. Har du svårt att hämta på måndagen, så meddela Kitchenwiz och/eller utlämningsstället för avhämtning under tisdagen.

Hur gör jag för att bli kund?

Kund hos oss blir du genom att starta en prenumeration eller göra en engångsbeställning enkelt via vår hemsida. Du kan när som helst pausa din prenumeration och bocka i de veckor som passar dig.

Har jag någon bindningstid?

Du kan när som helst ändra eller avsluta din prenumeration så sent som 6 dagar före nästa leverans.

Vad händer om jag inte är hemma vid leverans?

Om du som kund inte är hemma vid hemleverans ställer Gordon delivery din Already-låda vid dörren. Vid avlämning går ansvaret för varorna över till dig som kund, Kitchenwiz ansvarar inte för eventuell stöld eller om lådan påverkas av stundande väderförhållanden. Bor du i lägenhet är det viktigt att du lämnar ut portkod om du inte är hemma vid leveransen så att chauffören kan komma in i porten och leverera din beställning.

Kitchenwiz förbehåller sig rätten att debitera dig som kund om leveransen inte kunnat genomföras till följd av felaktiga uppgifter eller om du ej är hemma vid leverans och chauffören inte får tillgång till portkod och därmed inte kan leverera. Vid ytterligare leveransförsök blir du som kund ansvarig för eventuella kostnader som uppkommer i samband med det.

Hur gör jag om något saknas eller om jag inte är nöjd?

Kontakta oss på telefon: 031 – 711 36 00 eller via e-post: mat@kitchenwiz.se så gör vi allt för att du ska bli nöjd.

Kan jag återvinna förpackningen?

Hela lådan tas enkelt med till en återvinningsstation eller sparas hemma som extra förvaring. Läs mer om det här.

Vad kan jag frysa ner om jag inte hinner tillaga det?

Vet du med dig att alla rätter inte hinner tillagas i veckan? Frys gärna in någon av rätterna för senare tillfälle. Fisk, kött, kyckling och grytor går fint att frysa, även kokta såser (de man värmer). Kalla såser rekommenderas inte att frysa. Prioritera att använda rätter med färska grönsaker först.

Hur länge håller råvarorna?

När du får din Already-låda på Söndagen så är maten tänkt att hålla tom fredag. Men ett tips är alltid att lukta och se på råvaran. Det är viktigt att förvara varorna kallt i kylen och helst äta fisk och färska grönsaker först.

Vi förpackar våra produkter genom en förpackningsmaskin som har möjlighet att packa med livsmedelsgas. Detta innebär att man vacuumpackar och återfyller med helt ren luft vilket förlänger hållbarheten.

Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?

På ”Min sida:s” startsida finns en ”Glömt lösenord-funktion”. Där du kan begära nytt lösenord om du glömt det gamla. Ange den e-postadress du angett vid bokning.

Tips! Vad äter vi övriga dagar i veckan?

Våra Backup-rätter är ett perfekt komplement till Already. Bra att ha i frysen när du behöver god mat snabbt.
Backup är frysta 2-3 portionsrätter, tillagade från grunden på de finaste råvaror. Inga halvfabrikat, bara ett riktigt gott hantverk. Tillbehör såsom potatis/ris/pasta/sallad tillsätter du själv. All vår mat lagas ifrån grunden och är helt utan tillsatser. Läs mer om Backup här

Finns det möjlighet att ge bort Already som present?

Du kan enkelt köpa presentkort via vår hemsida, det hittar du här.

Betalningssätt

Kitchenwiz AB använder internetbaserad betaltjänst via Kwikk och Klarna. Du kan även betala med Swish.

Som kund anger du dina betaluppgifter endast en gång i samband med registreringen av dina uppgifter på vår hemsida. Inför första leverans väljer Klarna automatiskt faktura. Om du hellre önskar kortbetalning ändrar du enkelt detta efter slutfört köp. Betaluppgifterna lagras därefter hos Klarna respektive Stripe hos Kwikk (inte hos Kitchenwiz). På leveransdagen debiteras ditt bankkort/skickas faktura. Betalningsvillkor.