fbpx

Frågor och svar

Här nedan hittar du svar på våra vanligaste frågor. Skulle du fortfarande känna att du inte fått svar på just din fråga kan du enkelt kontakta oss via vår chatt, längst ned i hörnet. Är vi inte uppkopplade mot chatten (chattens öppettider är 09.00-16.30) kan du även där skicka ett meddelande per e-post till oss. Vill du se våra övriga kontaktuppgifter kan du enkelt göra det på vår kontakt-sida.

Vad är skillnaden mellan Already och vanliga matkassar?

Kitchenwiz köper in, lagar och förbereder middagarna precis som på restaurang. Våra professionella kockar lagar all mat från grunden, inga tillsatser eller halvfabrikat. I Already-lådan bifogar vi en tydlig beskrivning på hur de olika rätterna ska lagas – ”aktiv” tid ca en kvart. Allt är förberett så långt det bara går. Du slipper stressandet inför varje middag till skillnad från en vanlig matkasse.

Vår middagstjänst är flexibel och utan bindningstid.
Du bestämmer:

  • Leverans varje vecka, varannan vecka, engångsbeställningar…
  • För hur många personer (1-6 pers)
  • Du kan ändra din order fram till 6 dagar före leverans

Ev val av Flexitarian:
Flexitarian är till för dig som vill undvika rött kött och som äter fågel, fisk och vegetariskt

Ev specialkost:
För dig med allergi/intolerans mot:
Gluten, skaldjur eller nötter

Half Ready:
Half Ready är tjänsten för dig som önskar ”hjälp på vägen” med middagen.
Vi levererar grunden till 3 middagar i veckan. Menyn utgår från Already-tjänsten. Skillnaden är att du själv väljer tillbehören.

Menyerna är skrivna med inspiration och influenser från hela världen. Maten består av utvalda råvaror efter säsong. Det ingår alltid en fiskrätt av de tre maträtterna som levereras varje vecka.

Hur fungerar Already?

Våra kockar planerar menyer och köper in de bästa råvarorna.
Allt lagas från grunden.

Läs mer om hur Already funkar här:

Var levereras Already?

Vi levererar till Onsala i söder, Torslanda i norr, Lerum i öster… Se aktuella utlämningsställen här. Hör gärna av dig om du saknar utlämningsställe i ditt område.

Vad är skillnaden mellan utlämningsställe och hemleverans?

Kitchenwiz samarbetar med utvalda utlämningsställen. Som kund slipper du känna stressen att det står en matlåda och väntar på din trappa. I lugn och ro kan du hämta din låda när det passar dig, i trygg förvissning om att den har förvarats kallt.

För dig som föredrar att få Already direkt hem till din dörr erbjuder vi hemleverans till en kostnad av 100 sek. Matlådan levereras då hem till dig med kylbil. Chauffören ringer på och lämnar över varorna. Om ingen är hemma lämnar chauffören matlådan utanför dörren. Vid avlämning går ansvaret för varorna över till dig som prenumerant. Kitchenwiz ansvarar inte för avlämnade varor. För dig som vet att du inte kommer vara hemma vid leveranstillfället rekommenderar vi att köpa en termolåda. Vi säljer dem för självkostnadspris 250 kr. Termolådan isolerar och skyddar dina varor mot kylan på vintern och mot värmen på sommaren. Ställ ut termolådan den dag du ska ha leverans, så ställer vi din matlåda i den.

När kan jag hämta min middagslåda på mitt utlämningsställe? / Vilken tid kommer min hemleverans?

Din låda finns att hämta på ditt utlämningsställe efter kl 15.30 på vald tisdag.
För dig som valt hemleverans levererar vi mellan kl 15 och 18.

Hur fungerar det om någon är allergisk i familjen?

På baksidan av menyn finns tydlig ingrediensförteckning. Vi erbjuder ersättningsprodukter om du har allergi/intolerans mot
SKALDJUR – NÖTTER – GLUTEN.

All mat tillagas i samma lokal, noggrann städning sker mellan moment. Det kan finnas risk för spår.

Förtydligande om glutenfritt alternativ:

Kitchenwiz byter ut produkter som innehåller gluten som exempel pasta, bröd, bulgur, nudlar och även ströbröd som ingrediens i tex köttbullar. Vi får ibland frågan om gluten i soja. Vi använder klassisk soja*.

*Utdrag från livsmedelsverket:
”Sojasåser tillverkas genom jäsning, fermentering, av sojabönor och rostat vete. Livsmedelsverket har analyserat gluten i olika sojasåser som deklarerade vete. Gluten påvisades inte i de ”klassiska” sojasåserna trots att vete deklarerades i innehållsförteckningen. Klassisk sojasås borde inte utgöra någon risk för glutenintoleranta”.

Ev val av Flexitarian:
Flexitarian är till för dig som vill undvika rött kött och som äter fågel, fisk och vegetariskt.

Behöver jag ha något hemma?

I matlådan finns allt du behöver till middagen, sånär som på salt, peppar och smör/olja.

Hur lång tid tar det att färdigställa maten?

Vår ambition är att du ska ägna högst 15 minuters aktiv tid i köket, observera dock att vissa recept kräver lite längre tillagningstid i ugnen, då du kan ägna dig åt annat.

Hur väljer ni råvaror?

Veckomenyerna komponeras av våra professionella kockar. Säsongen styr råvarorna. Vi använder ekologiskt och närproducerat så långt kvalitet och pris tillåter. Se gärna våra leverantörer.

Kitchenwiz är medlem i Äkta vara en ideell medlems- och intresseförening, som driver frågor om bättre matkvalitet: färre tillsatser, mer råvara – mer mat i maten! Läs gärna mer om Äkta vara här.

Kan man välja bort eller lägga till saker i menyn?

Vi har tyvärr ingen möjlighet att tillgodose individuella önskemål. Men eftersom resp. ingrediens i matlådan är packad för sig, är det lätt att ”välja bort” det du inte önskar och lägga till valfri ingrediens hemma.

Kan man välja att ha leverans varannan vecka?

Vår ambition är att underlätta matvardagen och vi har full förståelse för att veckorna varierar. På ”Min sida” kan du så sent som 6 dagar före leverans enkelt ändra leveransfrekvens. Vår middagstjänst är flexibel utan bindningstid och på grund av det kan du enkelt bestämma när du vill få din leverans. Varje vecka, varannan vecka, var tredje vecka, var fjärde vecka. Om du hellre önskar då och då, så kan du använda vår ”engångsbeställning”.

Hur gör jag om jag vill göra uppehåll?

Du kan så sent som 6 dagar före leverans avbeställa, ändra din beställning eller lägga till antal portioner. Detta gör du själv under ”Min sida”.

Kan jag byta leveransdag?

Du kan så sent som 6 dagar före leverans göra ändringar. Detta gör du själv under ”Min sida”. Already levereras på tisdagar. Har du svårt att hämta på tisdagen, så meddela Kitchenwiz och/eller utlämningsstället för avhämtning under onsdagen.

Hur gör jag för att bli kund?

Kund hos oss blir du genom att starta en prenumeration eller göra en engångsbeställning.

Har jag någon bindningstid?

Du kan när som helst ändra eller avsluta din prenumeration så sent som 6 dagar före nästa leverans.

Hur gör jag om något saknas eller om jag inte är nöjd?

Kontakta oss på telefon: 031 – 711 36 00 eller via e-post: mat@kitchenwiz.se så gör vi allt för att du ska bli nöjd.

Kan jag återvinna förpackningen?

Hela lådan tas enkelt med till en återvinningsstation eller sparas hemma som extra förvaring. Läs mer om det här.

Vad händer om jag inte är hemma vid leverans?

Vid avlämning går ansvaret för varorna över till dig som prenumerant. Kitchenwiz ansvarar inte för avlämnade varor. För dig som vet att du inte kommer vara hemma vid leveranstillfället rekommenderar vi att köpa en termolåda. Vi säljer dem för självkostnadspris 250 kr. Termolådan isolerar och skyddar dina varor mot kylan på vintern och mot värmen på sommaren. Ställ ut termolådan den dag du ska ha leverans så ställer vi din matlåda i den.

Vad kan jag frysa ner om jag inte hinner tillaga det?

Vet du med dig att alla rätter inte hinner tillagas i veckan? Frys gärna in någon av rätterna för senare tillfälle. Fisk, kött, kyckling och grytor går fint att frysa, även kokta såser (de man värmer). Kalla såser rekommenderas inte att frysa. Prioritera att använda rätter med färska grönsaker först.

Hur länge håller råvarorna?

När du får din Already-låda på tisdagen så är maten tänkt att hålla tom fredag/lördag. Men ett tips är alltid att lukta och se på råvaran. Det är viktigt att förvara varorna kallt i kylen och helst äta fisk och färska grönsaker först.

Vi förpackar våra produkter genom en förpackningsmaskin som har möjlighet att packa med livsmedelsgas. Detta innebär att man vacuumpackar och återfyller med helt ren luft vilket förlänger hållbarheten.

När dras pengarna ifrån mitt konto?

På leveransdagen debiteras ditt bankkort/skickas faktura. På Klarnas sida väljer du betalsätt.

Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?

På ”Min sida:s” startsida finns en ”Glömt lösenord-funktion”. Där du kan begära nytt lösenord om du glömt det gamla. Ange den e-postadress du angett vid bokning.

Vad äter vi övriga dagar i veckan?

Våra Backup-rätter är ett perfekt komplement till Already. Bra att ha i frysen när du behöver god mat snabbt.
Backup är frysta 2-3 portionsrätter, tillagade från grunden på de finaste råvaror. Inga halvfabrikat, bara ett riktigt gott hantverk.
Läs mer om Backup här

Betalningssätt

Kitchenwiz AB använder internetbaserad betaltjänst via Klarna.

Som kund anger du dina betaluppgifter endast en gång i samband med registreringen av dina uppgifter på vår hemsida. Inför första leverans väljer Klarna automatiskt faktura. Om du hellre önskar kortbetalning ändrar du enkelt detta efter slutfört köp. Betaluppgifterna lagras därefter hos Klarna (inte hos Kitchenwiz). På leveransdagen debiteras ditt bankkort/skickas faktura. Betalningsvillkor.

BESTÄLL