Malin Lundskog – MY ASS 2.0

Jodå, jag har skrivit om den ädla kroppsdelen förut. Nejdå, det har ingenting med Kitchenwiz att göra. Hoppas egentligen att det inte har med dig att göra heller, men ifall om att…

Idag tänker jag nämligen råda bot på en av våra allra mest moderna åkommor, nämligen Dormant Butt Syndrome. Ja, du fattar ju: slumrande rump-syndromet! Att det ens finns ett namn på alla dessa oanvända rumpor… Det är lätt att luras och tro att vi använder den massor ju mer vi sitter på den, men det är snarare tvärtom. Vi använder rumpan när vi står, går, springer, hoppar, knäböjer, höftlyfter, utfallsgår. Och ve den rumpa som sitter hela dagen och sedan sover sin skönhetssömn i fosterställning, det försvagar den ännu mer!

Väck rumpan till liv, så blir livet mindre smärtsamt. Dina sätesmuskler är nämligen värda sin vikt och en av de större muskelgrupperna du har. De är avgörande för din hållning, de sparar din rygg: både vid tunga lyft och för att undvika den där allmänt trötta ländryggen. De håller också undan för onda knän och stela höfter, för att nämna några av alla de fördelar en rätt tränad rumpa ger.

Så här gör du:

  • Korta ner sittstunderna
  • Stå upp och jobba
  • Stretcha mellan varven
  • Träna sätesmusklerna – knäböj, utfall och höftlyft är perfekta övningar.

Vet du: vill du testa rumpans behov av att vakna, bevisa att du inte lider av DBS (förr var det ett cykelmärke?!) eller bara ha en allmänt gôrskön dag? Häng med mig på Häng med mig på The Runner´s Convention. Förra året var världsklass. I år blir det bättre! Och du: jag hänger mer än gärna med dig på Instagram och Facebook också!

Heja dig!

//Malin

Camilla Danielsson – All tid är nu

Så känns det när solen värmer i ryggen och min ros– och örtplantering glittrar i blått och vinrött. I mitten vajar vippor av tuvrör och de lyser som guld i eftermiddagsljuset från väster. Nu är trädgården som allra vackrast och dessutom fullständigt kravlös. Den bara ger.

Vill du också ha en lättskött trädgård som excellerar under sensommaren så är det nästa vår du ska komma ihåg det. Det är då man ska be sin plantskola att ta hem höstanemoner, olika astrar och oktoberstormhatt. Och det är då du ska ha modet att köpa krukor med nästan inget grönt alls i, för det är så de senblommande giganterna ser ut på våren. Planterar du tätt så är växtbädden fylld redan samma säsong. Med täta och höga perenner i planteringen har ogräset ingen chans.

Så här sent på säsongen kan det vara vanskligt att plantera till exempel höstanemon, som kräver lång etableringstid. De är alla förföriskt vackra och vill du chansa så välj ”Robustissima”. Det är den sort som, precis som namnet antyder, bäst klarar sen plantering.

Letar du efter stjärnor till din sensommarblommande trädgård? Titta efter vit skogsaster, årets perenn 2015 men fortfarande lite av en doldis. Den har allt man kan önska sig av en perenn. Den är frisk, härdig, trivs lika bra i sol som i skugga och växter bra till och med i torr skugga. Den växer snabbt till sig och efter några år kan man dela den och fylla ut större ytor.
Läs mer om vit skogsaster här >>

Bra att göra nu

  • Nu är det det så kallade JAS-månaderna och en bra tid att beskära eller forma träd och buskar. Hela september kan du hålla på. Kanske prova att stamma upp något?
  • Föröka kärleksörten, den vill man ju gärna ha mycket av J, genom att skära av stjälkar och sticka ner ca 5 centimeter i jorden. 3 – 5 stjälkar kommer att ge en fin planta redan nästa år.
  • Plantera små lökar, som krokus, vintergäck och snödroppar, så tidigt du får tag på dem. De torkar snabbt ut om man väntar.

Ska du till Bokmässan?
Kom till Trädgårdsscenen och lyssna på mig! Jag håller föredrag om perenner och gestaltning under torsdag, lördag och söndag.

Ut och njut!
Varma hälsningar,
Camilla

BESTÄLL