Marie Seffel – Har du slutat äta grönsaker?

Får ofta höra ”jag har slutat äta kolhydrater” när jag träffar mina kunder.
Min motfråga blir då: – Har du slutat äta grönsaker?

Ofta blir de paffa för kolhydrater har fått ett oförtjänt dåligt rykte och felaktig beskrivning. Man tror helt enkelt att kolhydrater är lika med bröd, ris och pasta. Söt frukt är också snabba kolhydrater, ex vindruvor och mango, men de innehåller ju mer näring än ex pasta så då tänker man inte alltid på det.
Kolhydrater finns i all frukt, i grönsaker, rotfrukter och i spannmål. Det man egentligen menar är att man slutat med snabba kolhydrater. Och istället äter långsamma.

När vi äter kolhydrater bryts dessa ner till glukos. Glukos är samma sak som blodsocker och fungerar som ett bränsle för kroppen, vilket kroppen behöver för att fungera.
Äter vi snabba kolhydrater, dvs mat som snabbt bryts ner (vit pasta, ris och vitt bröd, kakor och godis) och som går direkt ut i blodet så är vi snart hungriga igen, eller blir väldigt trötta fram på eftermiddagen. Äter vi däremot långsamma kolhydrater som bryts ner långsamt, så behåller vi mättnadskänslan längre och håller vårt blodsocker stabilt vilket gör att vi orkar mer och får mindre godissug. Och dom långsamma kolhydraterna är just grönsaker men även produkter gjort på råg, havre eller surdeg och frukt. Välj frukt som inte är så söt så får du långsamma kolhydrater, ex äpplen och apelsiner.
Det är lätt att tro att kolhydrater kan göra oss tjocka. Men man kan gå upp och gå ner i vikt med vilken mat som helst. Det beror helt enkelt på hur mycket energi du stoppar i dig och hur mycket energi du gör av med.

Så hitta det som funkar för dig, älskar du pasta så njut av det men kanske inte till varje måltid och minska mängden. Samma sak med bröd, välj ett bra bröd och se vad du har på mackan annars är det lätt att det slinker ner både två och tre mackor. Ost och marmelad på vitt rostat bröd är kanske inte det bästa valet men fullkomligt älskar du det så välj det en dag i veckan och njut av det. Det innehåller alldeles för mycket energi i förhållande till mängden du måste äta för att bli mätt så vill du gå ner i vikt är det bättre att välja t ex surdegsbröd med hårdkokt ägg och kokt skinka eller makrill i tomatsås Eller en halv mosad avokado på en skiva knäckebröd är både gott och mättande. Lägg på grönt i form av tomater, gurka, sparris, morötter,lök, sallad, paprika eller de grönsaker du gillar.
Keso är också ett bra val, med grönsaker, och ex knäckebröd.

Och glöm inte sparrisen! Det är i maj den är som bäst(och alla andra vårprimörer), så frossa i vårgrönt nu när det är säsong. Har du en trädgård så passa på att plocka kirskål och nässlor. Vårt superlivsmedel i vår egna trädgård som innehåller massor av c-vitamin och järn. Gör soppa eller ett gott örtsmör till en grillad kyckling. Och kom ihåg att det är massor av bra kolhydrater i grönsakerna.

Njut av maj och solen och alla goda grönsaker!

Marie Seffel, Friskvård Marie Seffel

Malin Lundskog – MY ASS!

Och ditt förstås. När det gäller din fysiska styrka är sätesmusklerna (de är tre) av stor vikt, de är dina största muskler. Och som de jobbar! Om de är tränade nog att göra det alltså… Några fördelar med ett tränat säte:

  • Du får en hållning som håller i det långa loppet.
  • Du sparar din rygg vid bland annat lyft.
  • Du skonar ryggraden från att komprimeras vid till exempel löpning (sätesmusklerna agerar stötdämpare).
  • Du orkar mer! Många vardagsrörelse sätter ben- och säte i arbete, ju mer uthålliga de är, desto mer orkar de. Och du!

Och visst kan man känna sig starkare även inombords med en snygg, vältränad rumpa?

Styrketräning är definitivt något att ägna sig åt om man vill bli bli fysiskt stark. Det finns olika sätt att träna, men när det gäller att bli stark handlar det om att lyfta tungt. Och allt är relativt! Är din utgångspunkt att du aldrig har tränat styrketräning, då ska du inte gå på med tunga vikter såklart. Både kroppen och knoppen behöver anpassa sig. Börja din styrketräningskarriär med kroppen som enda motstånd, sedan öser du på med vikt. När du är redo! Bana in en rörelse och få till tekniken först. Oavsett hur många repetitioner du ska göra under ett styrkepass: se till att den sista repetitionen är så tung att du absolut inte orkar en till med bra teknik.

Jobba, jobba, jobba…
Här nedanför visar jag två goa övningar som du får funktionella och starka sätesmuskler av. Om du gör dem alltså;-)
I den här videon gör jag utfall utan vikt, och i den här videon har jag plockat med mig lite extra belastning. Båda övningarna går att göra både lättare och tyngre, men first thing´s first: tekniken!

Rak rygg, stark mage och hälarna tungt ner i golvet gäller för båda övningarna. Hittar du inte rumpan? Spänn/knip lite extra med skinkorna så får du snart tag på den. 3 varv 30 sek/övning – klart att du har tid!

Try it, You´ll like it!
Malin

Ps. De här övningarna och många fler för både kroppen och knoppen får du i min kurs Glad Fri Stark. Du är jättevälkommen att hänga med på den såklart!

Pps. Du vet väl att jag bjuder på energi? Kolla in hälsamera.se högst upp på sidan. Välkommen!

Camilla Danielsson – Kraften i en knopp!


Kraften i en knopp

När jag tittar ut hänger regndropparna tunga i magnoliaknoppens pälsmössa. En ljust rosa blomma spränger höljet, trotsar vädret, inställd sedan dinosauriernas tid på att komma ut just i detta ögonblick. Hela vintern har knopparna bidat sin tid på knotiga grenar och påmint mig om att det ska komma en ny vår. Nu är den här!

Jag väljer lättodlade och blomvilliga stjärnmagnolior ‘Royal Star’ och hybriderna ‘Leonard Messel’ (rosa, på bilden) och ‘Merril’ (vit). Under april översållas de nakna grenarna av väldoftande blommor. Bladen som kommer efter blomningen är glansigt gröna ända tills de går över i smörgult på hösten.

Plantera magnolian på våren

Magnolian vill stå vindskyddat och ljust, med plats att utvecklas naturligt. Vanlig trädgårdsjord går bra, gärna uppblandad med kompost och mull. Den är sedan urminnes tider fullkomlig i sin skönhet och behöver inte beskäras.

Låt magnolians blommor stråla ovanför en ljusgrön matta av flocknäva ‘Spessart’, en marktäckare som har allt. Den täcker snabbt jorden och behöver knappt städas på vårvintern. Magnolian blir glad om du inte gräver runt dess ytliga rötter så plantera marktäckarna samtidigt som trädet. Ska du plantera under en befintlig magnolia så lägg hellre på ett rejält lager kompostblandad mull och sätt små plantor i den. Vattna ordentligt så letar sig rötterna ner utan att skada magnolians.

Alternativ för kruka på altanen eller balkongen är uppstammad häggmispel. I mina ögon har den alla magnolians värden, förutom doften. Bladsprickningen på våren är enastående vacker och höstfärgen är röd. Flocknävan kan också planteras i krukan och kommer att hänga mjukt över kanten.

Bra att göra nu

Följ min steg-för-steg checklista för en bra arbetsordning på vårens skötsel.

Detta kan vänta

Det är helt galet vad mycket gödsel det säljs så här års. Inte minst specialgödsel till allt och inget – helt onödigt enligt min åsikt. Läs mer om trädgårdsnäring på det smarta sättet.

Utflyktstips

Den 24 april, nästa söndag, vallfärdar vi till Botaniska trädgården och rosablommande körsbärsträd. Det blir magiskt.

Ut och njut!

Varma hälsningar,

Camilla

Malin Lundskog – Fokusera mera!

Fokus är verkligen en formel för framgång, oavsett vilken framgång du vill nå. Tillsammans med förberedelser och en stor dos envishet är fokus det som gör att du lyckas.

Bland dem jag har jobbat med, oavsett om de vill bli snabbare i löparspåren, slippa ryggvärk eller helt enkelt få till vettiga och hälsosamma rutiner, uppstår samma hinder för i princip allihop: de har för mycket att göra för att lyckas. Tycker de själva alltså… För mycket att göra behöver inte vara boven i dramat, att däremot göra för mycket samtidigt är det. Gör du en sak i taget gör du den både bättre och mer effektivt. Enklet, men inte helt lätt

En sätt att underlätta fokusering är att följa pomodorometoden där du väljer en uppgift, fokuserar på den och enbart den under 25 minuter, tar 5 minuters paus, fortsätter med samma uppgift eller går in på annan i 25 minuter, pausar 5, fokuserar 25, pausar 5, fokuserar på en endaste uppgift i 25 minuter och tar 15 minuters paus. And then repeat!

Jag använder en app som heter just pomodoro, där jag kan skriva in dagens projekt och där klockan piper efter 25 respektive 5 minuter. Funkar jättebra! Och du: världen går inte under för att du struntar i mail, pushnotiser och andra störningsmoment under de 25 fokuseringsminutrarna.

(Pomodoro betyder tomat och metoden har fått sitt namn tack vare den där tomatformade äggklockan – kommer du ihåg?)

Ps. Vill du höra hur det gick för mig när jag inte fokuserade på en enda sak? Det och en hel del annat tar jag upp under mitt webinar den 6/4. Du är verkligen väldigt välkommen!

Pps. Du vet väl att jag bjuder på energi? Kolla in hälsamera.se högst upp på sidan. Välkommen dit också!

Heja heja!

Malin

Camilla Danielsson – ​Odlar du också din inre trädgård?

Då har vi något gemensamt. Jag odlar förvisso både min inre och yttre trädgård och den ena ger näring till den andra i ett ständigt kretslopp. Kontakten med det växande och det kreativa skapandet med färger och former föder själen och utvidgar sinnet. Och nu får jag glädjen att dela med mig av det till er! Det känns riktigt roligt och jag hoppas att du ska hitta något användbart oavsett hur mycket eller lite du odlar.

Skönare, roligare och enklare i trädgården

Jag kommer att ge tips på trädgårdssysslor som passar för säsongen och dela med mig av sådant som kan göra det nära utelivet lite skönare, roligare och enklare. Växtkomposition kommer det också att bli, det är så roligt! Att kombinera växter, färger och former så att det blir vansinnigt vackert och stämningsfullt i planteringen, krukan eller buketten.

I dag var jag ute och krattade mossa ur stenläggningen på norrsidan. Mellan torvmuren och skifferstenarna växte olika sorters smaragdgröna kuddar, det var så vackert i den fuktiga luften att jag blev tvungen att gå ner på knä för att titta närmare. Då såg jag den lilla miniatyrskogen, där varje mosstjälk är som ett helt träd. En liten del av mosslandskapet ska få vara kvar och utvecklas vidare. Ibland behöver man gå nära för att se det viktiga, och andra gånger behöver man ett större perspektiv.

Bra att göra nu

Passa på att vårvinterstäda trädgården så ligger du bra till inför de första njuthelgerna. Tips för det finns i min checklista på bloggen www.mintradgard.net.

http://mintradgard.net/wp-content/uploads/2016/01/Vårvinterstäda-trädgården1.pdf

Detta kan vänta

Nu är också tid att beskära fruktträd som äpple och päron. Hinner du inte med så är det absolut inget farligt. Det är ofta bättre att göra det i JAS-månaderna (juli, augusti, september), då man också beskär plommon och körsbär. Tidig vårbeskärning är en idé från kommersiella odlingar med hundratals träd. Där hinner man inte beskära på hösten då skördandet tar all tid.

Utflyktstips

Botaniska trädgårdens utställning Vild vår. Små ljuvliga lökar en masse tillsammans med konstfulla, färgsprakande installationer, inne i de varma växthusen. Läs mer här.

Ut och njut!

Varma hälsningar,

Camilla

Kvalitetstid!

Många av oss presterar, både på jobbet och hemma. Vi är helt enkelt jäkligt bra på det vi gör. Och vill vara ännu bättre! Det är mänskligt och det är ju vår vilja att förbättras och utvecklas som för världen vidare. Ibland till det bättre, ibland till det sämre. Till det sämre hör det där med att bara tänka kvantitet, att inte kunna sätta ord på det subjektiva, på känslan. Att inte ens lägga märke till känslan utan bara köra på. För så står det i appen. Så säger pulsklockan. Så tycker någon annan. Inte undra på att veckorna liksom bara rullar på…

Jag tror att vi mår bättre av kvalitetstid än kvantitetstid, även om kvalitén kanske inte kommer förrän efter en viss kvantitet… Men mer om det kan du läsa här: Kvalificera dig och i höstas intervjuade jag därför ett gäng kvinnor om vad det är som är så viktigt med hälsan och varifrån det dåliga samvetet de flesta uttrycker kring hälsa kommer. Gissa? Exakt! Det dåliga samvetet kom från att de satte upp mål på vad de borde äta (och inte äta!), på hur mycket, hur intensivt och hur ofta de borde träna och hur många kilon de borde tappa för att vara nöjda med sig själva. När vi pratade om vad det är som egentligen är viktigt med hälsan fanns inte en enda siffra med i diskussionen. Inte en enda kilometer, ett enda antal, en enda kalori eller ett enda kilo. Hälsan handlade om glädje! Om frihet! Och om styrka! Den handlade alltså om något så diffust som känslor och när de här kvinnorna satte ord på de känslorna fick träningen, maten och sömnen en helt annan innebörd. En viktigare innebörd. En innebörd som visade känslor.

För mig är löpning ett fenomen som ger glädje, frihet och styrka och alla känslor på en och samma gång. Det är som livet. Det är livet! Med motlut och medvind, monotona perioder och asjobbiga sträckor, uppgivenhet och glädjefnatt, skratt och tårar, smärta och eufori… Titta bakom siffrorna, där kommer du att hitta din grej. Och när du hittar den? Då bjuder du dig själv på hur mycket livskvalitet som helst. Smakar mycket bättre än livskvantitet, eller hur?!

Heja dig!

Malin

Ps. Vill du också få mer spring i benen och hitta livskvalitet med hjälp av löpning? Häng med mig till Vrångö på fredag. Kvalitetsträning, helt vanlig löpning och glada skratt står på menyn. Kolla här: spring in våren med Malin

Pps. Du vet väl att jag bjuder på energi? Kolla in hälsamera.se högst upp på sidan. Välkommen!

Rastlös, håglös…?

Nu är snart våren här på riktigt. Vecka 10 är sista veckan i vattenelementet och sedan går vi över i träelementet och årstid våren.

Så nu kan det vara lite stökigt igen då vi ska in i ett nytt element. Man kan känna sig rastlös, håglös och lättirriterad utan att veta riktigt varför.

Det blir bättre men vi kan ändå försöka hjälpa lite på traven. Ät regelbundet och tugga maten väl. Sitt ner när du äter och skippa sociala medier och tv medans du äter. Ät lätt och ren mat. Minska på vitt socker och vete och ät extra grönt och frukt. Blodapelsiner är i säsong nu, köp hem och gör en god efterrättssallad på blodapelsin med lite kokos och rostade pumpafrön.

Börja dagen med några enkla qigongövningar där du sträcker på dig i sängen innan du går upp, sitt sedan på sängkanten och gör en cirkel med armarna över huvudet medans du andas in, låt sedan händerna sjunka ner framför kroppen medans du andas ut. Upprepa 3 ggr. Den här övningen kan du även göra under dagen när du behöver fylla på med energi.
Gå en promenad och var närvarande, se vad som händer omkring dig i naturen, vilka färger ser du, vilka ljud hör du och vilka dofter känner du…

Nästa gång kommer jag gå in på hur vi kan tänka kring mat och hälsa i träelementet.

Må gott!
Marie Seffel, Friskvårdmarieseffel

BESTÄLL